Du er her

Denne siden er en del av kursforløpet Mat og trivsel. Logg inn eller skjul denne meldingsboksen for godt.

Stillesitting

Sitter eller ligger man for mye stille, økes risikoen for sykdom. Stillesitting defineres i denne sammenheng som våken tid i sittende, liggende eller annen fysisk hvilende stilling. Eksempler på stillesittende aktiviteter er TV-titting, bruk av PC og nettbrett, data-spilling, andre skjermaktiviteter og bilkjøring.

 

person som sitter å ser på tv

Når man sitter eller ligger, bruker kroppen veldig lite energi. Straks man setter i gang litt muskelarbeid, øker energiforbruket, og man får positive effekter på blant annet blodsukker­regulering og blodfettprofil. Mye stillesitting gir en generelt dårligere helse og sykdommer som type 2-diabetes og hjerte- og karsykdommer.

Risikoen for sykdom ved stillesitting øker for hver time man sitter stille uten å reise deg. Helsedirektoratet anbefaler nå for første gang at man ikke sitter mer enn 1 time stille om gangen uten å reise seg opp og bevege seg noen minutter. 

Mange personer med utviklingshemning ser mye på TV eller film på PC. For mange hadde det beste for helsen vært mindre stillesitting. I tillegg til dette bør de gjøres oppmerksomme på hvor viktig det er å reise seg opp og bevege seg litt hver time. Man kan for eksempel hente posten, lage seg en kopp te, gå ut med søpla eller gjøre litt fysiske øvelser.

Se en liten film om et avbrekk fra stillesitting.

Bevege seg hver time

Innhold