Du er her

Denne siden er en del av kursforløpet Mat og trivsel. Logg inn eller skjul denne meldingsboksen for godt.

Gå ned i vekt

bildet av en lege

Ved ønske om et betydelig vekttap hos en person med utviklingshemning bør lege eller klinisk ernæringsfysiolog være involvert. Et mindre vekttap er mulig uten at slike fagpersoner følger opp.

At personen selv er motivert til å gå ned i vekt, er svært viktig. Det er også viktig at støttepersoner rundt den personen som ønsker å gå ned i vekt, hjelper aktivt til.

Det kan være lurere å sette konkrete mål som «å komme inn i den sorte buksa igjen» enn «å gå ned 3 kg». At personer rundt vedkommende hjelper til med motivasjonen og å unngå fristelser, er nyttig.

En støtteperson kan hjelpe til å vurdere om det er uheldige vaner som har kommet til i den senere tid, som bør reverseres. For en person som bor i egen leilighet, kan det være et større behov for å beholde visse vaner som er brakt med hjemmefra og som det er knyttet gode minner til (f.eks. en hvetebolle på søndagsturen), enn nyere vaner (f.eks. en stor pose potetgull hver lørdag foran TVen).

Ved slanking er det først og fremst nødvendig å redusere næringsinntaket noe. Det bør skje over flere måneder. Vekten bør ikke reduseres raskere enn 1/2-1 kg per uke. Hvis vektreduksjonen foregår rasker, går vekten som regel veldig fort opp igjen når personen slutter å slanke seg.

Ved slanking skal man fortsette å spise variert mat. Det er viktig å ikke spise for store porsjoner. Å spise mye grønnsaker og frukt er gunstig. Det er lurt å spise mat med mye protein, som f.eks. egg, for det er viktig med proteintilførsel til musklene og fordi protein bidrar til en metthetsfølelse som holder seg lenge. Det er også viktig å spise mat med mye fiber for å opprettholde et stabilt blodsukker. Hvis man inntar mye sukker, svinger blodsukkeret mye, og sultfølelsen kommer raskere enn om blodsukkeret har et jevnere nivå.

 

Dette bør slankeren spise og drikke veldig lite av:

  • Kaker, kjeks, vafler og boller
  • Snacks
  • Godteri                      
  • Brus og/eller saft med sukker

bilde av usunn mat

Godteri eller kake bør kun spises én gang i uka.

 

Skal personen gå ned så mye som en halv kilo i uka, er det lurt å:

  • Ikke spise kaker, vafler, boller, snacks og godteri i det hele tatt.
  • Ikke drikke ikke brus og saft med sukker i det hele tatt. 

 

Middagstallerken: halvparten grønnsakerbilde av middagstallerken

  • 1/2 tallerken med grønnsaker.
  • 1/4 tallerken med poteter, pasta eller ris.
    Pasta bør være fullkornspasta. Ris bør være fullkornsris
  • 1/4 tallerken med kjøtt eller fisk.
    Det skal helst være rent kjøtt eller ren fisk.
    Det er for eksempel kyllingfilet, stek eller laksefilet.

 

bilde av jente som drikker vann

Drikke mye vann

Det er lurt å drikke mye vann når man slanker seg.
Vann inneholder ikke energi, det vil si ikke en eneste kalori.    
Vann kan gi en viss metthetsfølelse.

 

Mye aktivitet samtidig

Når man slanker seg, er det gunstig å være spesielt mye fysisk aktiv. Det vil si å gå mye og evt. å trene ekstra mye.

Det er også viktig å være opptatt av andre aktiviteter, ikke bare fysiske, for å få fokus vekk fra mat. Dette er noe medhjelpere kan bidra til.

illustrasjon av to som trener

Innhold