Du er her

Denne siden er en del av kursforløpet Mat og trivsel. Logg inn eller skjul denne meldingsboksen for godt.

Ikke spise mye mer selv om man trener

Hvor mye energi kroppen bruker, avhenger av hvor mye man veier og muskelmassen, dvs. hvor mye muskulatur man har. Muskelmassen har mye å si for hvileforbrenningen, dvs. hvor mye energi kroppen bruker i hvile. Hvileforbrenningen utgjør gjerne 60-75 % av den totale forbrenningen hver dag.  Dette gjelder personer som ikke har stående arbeid og/eller er i mye fysisk aktivitet på annen måte.

Noen tror at når de trener, kan de spise mye mer uten å legge på seg. Slik er det ikke hvis man ikke trener veldig mye. Hvis man f.eks. går i rolig tempo i en halv time, bruker man dobbelt så mye energi som om man hadde ligget i sengen i stedet.

 

Eksemplene under gjelder en person som veier omtrent 70 kg og har omtrent like mye muskler som folk flest.

Hvis personen i stedet for å sitte stille, går rolig i en halv time, bruker kroppen litt, men ikke mye, mer energi. Det ekstre energiforbruket tilsvarer energiinnholdet i et halvt vaffelhjerte.         

Dame som går, en halv time og et halvt vaffelhjerte.

Hvis personen går fort så fort at han/hun blir litt andpusten, bruker vedkommende mer energi. En halv times rask gange tilsvarer omtrent to vaffelhjerter.

Dame i moderat aktivitet, en halv time og to vaffelhjerter

Hvis personen løper fort hele tiden, bruker vedkommende en del mer energi. En halv times løping tilsvarer i ekstra energi nesten en vaffelplate. Merk at vi snakker om vafler uten noe på!

Dame i høy aktivitet, en halv time og en vaffelplate.

Innhold