Du er her

Denne siden er en del av kursforløpet Mat og trivsel. Logg inn eller skjul denne meldingsboksen for godt.

Når man ikke spiser hjemme

Bildet av sunn matboks

For å ha kontroll over hva man spiser, kan det være lurt å ta med mat og drikke selv. Det gjelder ikke minst på skolen, på jobben og på idrettsarrangementer. 

Mye av maten på hamburger- og pizzarestauranter er usunn, men det er mulig å ta sunne valg.

Hos McDonalds, Max og Burger King kan man for eksempel velge:

  • Cæsarsalat som hovedrett                  
  • Salat i stedet for pommes frites
  • Eplebåter eller minigulrøtter i stedet for pommes frites
  • Fiskeburger
  • Kyllingburger med kyllingfilet
  • Kyllingfilet i wraps
  • Hamburgerbrød med grovt mel

En Big Mac med en medium pommes frites gir 985 kilokalorier. Spiser man en salat i stedet for pommes frites, blir det 520 kcal. Da «sparer» man like mye energi som det en frokost kan inneholde.

 

Bildet fra lunsjbuffet

Buffeter

Koldtbord eller buffeter på hoteller og restauranter kan være en stor fristelse. Selvfølgelig kan man spise godt iblant, men det kan være lurt å hjelpe en person med utviklingshemning til å velge sunn og god mat fra buffeter. Mange har tendens til å forsyne seg med store mengder pølser og stekte poteter/pommes frites og lite grønnsaker, rent kjøtt og fisk. Kanskje bør man på forhånd snakke om hva som er lurt å velge og hvor mange porsjoner man bør spise? Á la carte, hvor man bestiller fra en meny og får en ferdig rett servert, kan være et godt alternativ når man skal spise på restaurant.

 

 

Innhold