Du er her

Denne siden er en del av kursforløpet Mat og trivsel. Logg inn eller skjul denne meldingsboksen for godt.

Slik påvirker fysisk aktivitet helsa

  • Man blir i bedre form, og man orker mer før man blir sliten.illustrasjon av en som trener vekter
  • Man blir i godt humør og syns man har det bra.
  • Når man beveger seg mye, er det lettere å holde seg slank.
  • Fysisk aktivitet gir bedre muskelstyrke. Økt muskelstyrke gjør det lettere å bevege seg.  Økt muskelstyrke kan også gi synlige resultater i form av tydelig større muskulatur. Øker muskulaturen, blir hvileforbrenning større. Det vil si at man kan spise mer uten å legge på seg.
  • Fysisk aktivitet gir bedre hjerte- og lungefunksjon. Da blir man ikke så lett andpusten.illustrasjon av en frisk person
  • Fysisk aktivitet gir bedre balanse. Da faller man ikke så lett.
  • Fysisk aktivitet kan hindre ryggplager. Veldig mange får vondt i ryggen i løpet av livet.
  • Fysisk aktivitet gir god tarmfunksjon. Da får man ikke så lett forstoppelse.

Fysisk aktive personer har mindre risiko for å få en rekke sykdommer. Det er for eksempel:

  • illustrasjon av en sengeliggende eldre mannFedme
  • Diabetes type 2
  • Høyt blodtrykk
  • Hjerteinfarkt                                             
  • Blodpropp
  • Muskel- og skjelettsykdommer
  • Depresjon                                                  
  • Angst

Fysisk aktivitet kan være en del av behandlingen for mange sykdommer. Det gjelder bl.a.:

  • Fedme
  • Diabetes type 2
  • Høyt blodtrykk
  • Hjerte- og karsykdommer
  • Osteoporose (benskjørhet)
  • Ledd- og ryggsmerter
  • Depresjon
  • Angst

Innhold