Du er her

Denne siden er en del av kursforløpet Mat og trivsel. Logg inn eller skjul denne meldingsboksen for godt.

Spise riktig mat

Langsomme karbohydrater

Bilde av en tortillalefseNår det gjelder karbohydratrik mat, er det lurt å spise mat med langsomme karbohydrater. Da holder man seg mett lenger fordi slike karbohydrater suges langsommere opp i tarmen og gir et jevnere insulin-innhold i blodet enn raske karbohydrater. Med jevnt insulin-innhold i blodet holder blodsukkeret seg jevnt, og sulten kommer senere enn om blodsukkeret hadde vært lavt. Langsomme karbohydrater fins i grovt mel og fullkorns-ris, mat med mye fiber.

Grovt mel brukes for eksempel i grovt brød, fullkorns-spaghetti, fullkorns-makaroni, fullkorns-tortillas, hamburgerbrød med sammalt hvete og hjemmelaget pizza med grovt mel i deigen.

Langsomme karbohydrater fins også i havregryn, frø, grønnsaker og belgfrukter som linser, erter og bønner.

 

Minst mulig kaker, kjeks, chips og brus med sukker.

Bildet av kakestykker

Det serveres ofte ganske mye usunn mat til personer med utviklingshemning. De lærer at det å «kose seg» blir å spise usunn mat og drikke brus eller å gå på McDonalds eller en annen hamburgerrestaurant. En gang iblant kan man jo gjøre dette, men det har en tendens til å bli svært ofte for personer med utviklingshemning.

Serveres det kake, er det fint om personer med utviklingshemning ikke oppmuntres til å ta så mye. Har de forsynt seg én gang, bør de ikke nødes til å ta mer f.eks. «bare for denne ene gangens skyld».  Det kan være vanskeligere for dem enn for andre å se «Nei takk!». Noen kan trenge trening i å greie å si «Nei takk!»

Se eksemplene som viser hva en stor pose potetgull tilsvarer i vanlig mat og hvor mange sukkerbiter sukkeret i en halv liter brus tilsvarer.

Et bilde viser en pose potetgull og alle måltider for en dag.

Bilde av en halv liter Cola og 25 sukkerbiter

 

Drikke

Personer med utviklingshemning bør oppmuntres til å drikke vann når de er tørste, ikke juice eller brus eller saft med sukker. Brus og saft med kunstig søtningsstoff er som regel kalorifattige. Det kan allikevel være uheldig for tennene med stadig inntak av slike drikker. Det aller verste er å stadig ta en slurk fra en flaske man har stående. Er drikken i seg selv sur, slik som f.eks. Coca-Cola Light, vil man kunne få syreskader på tennene. Noen mener også at kunstig søtningsstoff er skadelig, men det er ikke påvist. Med tanke på energiinnhold i form av «tomme» kalorier, er allikevel brus og saft med kunstig søtningsstoff mye gunstigere enn tilsvarende med sukker. Der hvor mennesker med utviklingshemning serveres brus, bør de alltid ha mulighet til å velge brus med kunstig søtningsstoff. Denne muligheten bør de gjøres oppmerksomme på.

 

Sunne alternativer til «kosemat» og usunn festmat

Skal man servere noe godt, fins det sunne alternativer til kjeks, kaker og snacks som potetgull. Det er for eksempel smoothie, popkorn, oppskårne fruktbiter - evt. med kesam for frukt, oppskårne grønnsaker - evt. med dip osv.

Sunn variant av kosemat

Til middag, også fest-middager og på arrangementer, er det gunstig med rent kjøtt som i stek, kylling- og kalkunfilet og fiskeretter som bacalao. Dette er langt sunnere enn pizza, pølser og hamburgere. 

Innhold