Du er her

Denne siden er en del av kursforløpet Mat og trivsel. Logg inn eller skjul denne meldingsboksen for godt.

Vitaminer og mineraler

Vitaminer

Vi har to typer vitaminer:
Bilde av en tranflaskeDen ene typen er de fettløselige vitaminene A, D, E og K. Disse tas opp og lagres i fett. Dersom det benyttes flere typer kosttilskudd, bør man påse at det ikke blir dobbel dose av de fettløselige vitaminene.
Den andre typen er de vannløselige vitaminene. Disse heter tiamin (B1), riboflavin (B2), niacin, pyridoksin (B6), folat, pantotensyre, biotion, vitamin B12, og vitamin C.

Vitamin D er nødvendig for å forebygge beinskjørhet, som mange personer med utviklingshemning er mer utsatt for å utvikle. Daglig anbefalt inntak for voksne under 75 år er 10 mikrogram. Hvis man ikke spiser 200 gram fet fisk i uka, kan dette dekkes ved å ta en teskje tran eller tilsvarende hver dag. For personer over 75 år anbefales det 20 mikrogram vitamin D per dag.

Du kan lese mer om vitaminene i dette dokumentet: Vitaminer.pdf

 

Mineraler

bildet av to brødskiver og en gullerot

Mineraler er uorganiske kjemiske grunnstoffer. De deltar i mange biokjemiske og fysiologiske prosesser som er nødvendige for optimal vekst, utvikling og helse. Mineralene kroppen trenger heter sink, kobber, selen, krom, jod, jern, kalsium, kalium, magnesium og fosfat.

Kalsium er det mineralet som er spesielt viktig å tenke på for personer med utviklingshemning. Kalsium er en viktig bestanddel av benmassen vår. Sammen med vitamin D er kalsium nødvendig for å forebygge benskjørhet.

Oppfølging av jernstatus er også viktig for kvinner i menstruerende alder slik det er for kvinner generelt.

Du kan lese mer om mineralene i dette dokumentet: Mineraler.pdf

Det fins anbefalinger for daglig inntak av vitaminer og mineraler. Du kan finne disse på s. 20-21 i Helsedirektoratets «Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet».  

Innhold