Du er her

Denne siden er en del av kursforløpet Mat og trivsel. Logg inn eller skjul denne meldingsboksen for godt.

Voksne (18 - 65 år)

 

Voksne bør være i fysisk aktivitet med moderat intensitet i minst 2 ½ time (150 minutter) eller med høy intensitet i minst 75 minutter per uke.

Tegning av 2 1/2 time moderat eller 75 minutter høy intensitet.

  • Aktiviteten per uke kan godt være en blanding av moderat og høy aktivitet.
  • Aktiviteten kan godt deles i bolker ned til 10 minutter.
  • Går man fort, så pusten blir rask, i 10 minutter hver dag, blir dette over en time med moderat fysisk aktivitet i uka.
  • Enda mer fysisk aktivitet enn anbefalingen øverst gir ytterligere helsegevinst

  

Det aller sunneste er sannsynligvis dette:

  • Moderat fysisk aktivitet i 30 minutter time hver dag. Det kan for eksempel være å gå fort.              
  • Høy fysisk aktivitet i 75 minutter i uka.  Det kan for eksempel være to joggeturer.

Tegning av 7 halvtimer moderat og 75 minutter høy intensitet

 

Styrketrening

Man bør gjøre øvelser som trener store muskelgrupper, to eller flere ganger i uka. Det er for eksempel å jogge, å svømme eller aerobic/work-out.       

Mange trener styrke i treningsstudioer med egne apparater og vekter til slikt bruk. Til dette trenger man veiledning. Også personer med utviklingshemning har godt av styrketrening. Veiledning og oppfølgning er spesielt viktig for dem slik at øvelsene gjøres riktig. Styrkeøvelser bør tilpasses den enkelte når det gjelder type øvelser, antall i settet (hvor mange ganger øvelsen gjøres rett etter hverandre), antall repetisjoner av hvert sett og treningsøktenes hyppighet.

bilde av en som driver med styrketrening

Det fins også gode styrketreningsøvelser man kan gjøre hjemme uten å kjøpe inn ekstra utstyr. Helsedirektoratet har lagt ut informasjon om hvordan man gjør gode øvelser som styrker de ulike muskelgruppene; brystmuskulatur, hofte-, lår- og benmuskulatur, skuldermuskulatur, ryggmuskulatur og magemuskulatur.

Se «Enkelt treningsprogram»

 

Ved nedsatt fysisk funksjonsnivå

Voksne som ikke kan følge rådene på grunn av nedsatt funksjonsnivå eller en sviktende helse, anbefales å være så fysisk aktive som evne og helsetilstand tillater.

Innhold